Vanliga frågor

Under den här rubriken presenterar vi vanligt förekommande frågor
till BRF Vändkretsens styrelse och expedition.

Var kan jag parkera?
Danderyds kommun har en generell 24-timmarsregel,
dvs på gatumark gäller max 24 timmars parkering, om inte annat framgår
av skyltningen. Står du längre tid riskerar du parkeringsböter.

Utgångspunkten är att den som har en egen parkering använder den – även om den ligger en bit ifrån bostaden. Om inte, drabbar det medlemmar som inte har någon egen parkering.
Kommunen ansvarar för alla gatbitar i området. På kommunens mark går det bra att parkera på markerade platser i backen upp till området och på höger sida enligt skyltning.
Kommunen har en egen p-service som kontrollerar området kontinuerligt. På BRF Vändkretsens mark är det generellt parkeringsförbund, utom på markerade platser. Föreningen har också en egen p-service som dels kontrollerar att det är gäster som står på gästplatserna i backen vid Kevingeringen 55 (sju platser), dels att p-förbudet efterlevs, för att undvika att bilar parkeras så att framkomligheten försämras.

Hur gör jag min röst hörd i BRF Vändkretsen
Det finns flera möjligheter: Du kan motionera till årsstämman, som anordnas i mitten/slutet av maj varje år. Emellan årsmötena kan du kontakta föreningskontoret med dina önskemål.

Vilka får hoppa på studsmattan?
Alla som bor i området. Dessutom är vänner till medlemmar välkomna - i medlemmars sällskap. Var vänlig och respektera reglerna för studsmattan samt vilka tider du får hoppa. När du hoppar, tänk gärna på ljudnivån. Det bor människor i närheten - och alla kanske inte uppskattar hög ljudnivå under en längre tid.

Om jag vill engagera mig i BRF Vändkretsen, hur gör jag då?
Vill du engagera dig med full kraft i styrelsearbetet kontaktar du valberedningen och säger det. Valberedningens medlemmar hittar du klickar på Övrigt i listen till vänster och därefter på Valberedningen. Vill du engagera dig lite då och då i ett visst område, kontakta den som är ansvarig för ett visst område inom styrelsen. De ansvariga hittar du genom att klicka på rubriken Styrelsen i listen till vänster.

Jag har en öppen spis. Får jag elda i den?
Nej, på grund av att rökkanalerna är otäta och rökgaser kan tränga in i övriga lägenheter i huset. Danderydssotaren har förbjudit eldning i dessa så länge rökgångarna ser ut som de gör. Det krävs en förbättring av rökgångarna om det ska gå att elda i spisarna. En förbättring som ägarna till lägenheterna som har öppen spis får bekosta.