Svar på inkomna frågor från medlemmar

Här publiceras de frågor som styrelsen fått från medlemmar inför föreningens stämma, tillsammans med styrelsens svar.

I enlighet med vad som framgår av kallelsen till föreningsstämman 2020 publiceras här de frågor som styrelsen fått från medlemmar, tillsammans med styrelsens svar. Svaren har även tillställts de medlemmar som ställt respektive fråga. Se nedan alternativt ladda ner samma text  här.

 

Svar på inkomna frågor från medlemmar inför stämman

I enlighet med vad som framgår av kallelsen till föreningsstämman 2020 publiceras nedan de frågor som styrelsen fått från medlemmar, tillsammans med styrelsens svar. Svaren har även tillställts de medlemmar som ställt respektive fråga. Då en del frågor lyfts flera gånger har styrelsen valt att strukturera frågorna ämnesvis nedan.

 

Fråga ang förvaltningskostnader

Det som i årsredovisningen i not 4 anges som "teknisk förvaltning" är de tjänster föreningen köper från Fastum (förutom ekonomi, som redovisas separat). Detta motsvarar alltså det som föreningens tidigare vicevärd och fastighetsskötare gjorde tidigare. Det innefattar bl a rondering, hantering av lägenhetsöverlåtelser och övrig administration på expeditionen (information etc), hantering av felanmälningar, underlag till styrelsen för beslut mm. Kostnaden för 2019 är totalt ca 250 000 kr högre än tidigare, vilket delvis är en effekt av att föreningen måste betala mer i moms för externa tjänster jämfört med att ha en egen anställd.

 

Fråga ang bristande kontakt med styrelsen

Styrelsen beklagar att frågeställaren har upplevt problem med att få svar på mailfrågor från styrelsen. Styrelseledamöterna har olika ansvarsområden, vilket gör att olika personer svarar beroende på fråga. Styrelsen är medveten om att en del frågor tyvärr har missats. Styrelsen tar till sig av kritiken och jobbar för att förbättra sina rutiner.

Vidare efterfrågas någon form av möjlighet för medlemmarna att träffa styrelsen och diskutera och framföra synpunkter, till exempel gällande utemiljön. Det har tidigare arrangerats en sådan, kombinerad med korvgrillning. Styrelsens ambition är att återuppta den verksamheten. Tyvärr har det fått stryka på foten i år på grund av att andra frågor krävt mycket tid och dessutom har Covid 19-pandemin försvårat.

 

Synpunkter angående utemiljön

Synpunkter framförs om att skogsbacken nedanför KR83 har förfulats och bör åtgärdas. Styrelsen kommer att titta på området och se vad som kan behöva göras.

Det har även inkommit önskemål om att förlänga ledstången vid studsmattan inför vintern. Styrelsen ska överväga detta.

Fråga har vidare lyfts om problem med att bilar kör för länge på tomgång i området. Styrelsens svar är att detta regleras av kommunen och att max 1 minuts tomgångskörning är tillåten. Naturligtvis uppmanar styrelsen alla att försöka minimera tomgångskörning och vid behov även informera dem som kommer på besök för att undvika obehag av avgaser.

 

Frågor om poströstningen vid föreningsstämman

Det har inkommit frågor om den utsända poströstningsblanketten. När det gäller motionerna innebär ett "ja" på blanketten att man instämmer i styrelsens yttrande över motionen. Ett "nej" innebär att man, av någon anledning, inte instämmer i styrelsens yttrande. Detta har även tydliggjorts i den kortversion av AiV nr 4-2020, som anslagits i entréerna.

Blanketten ger den som önskar möjlighet att ange både ett första- och andrahandsalternativ (dvs i första hand bordläggning, i andra hand ja/nej), bara det framgår tydligt vad som åsyftas.

 

Tvättstugebokning och låssystem

Styrelsen arbetar med upphandling av ett nytt digitalt låssystem, som ska vara integrerat med tvättstugebokning. Några synpunkter och frågor om detta har inkommit. Bland annat framförs att oförändrade ordningsregler för tvättstugorna önskas, samt att styrelsen i god tid ska informera medlemmarna om det nya låssystemet med möjlighet till synpunkter. Det är styrelsens ambition att göra så, och även att nuvarande ordningsregler för tvättstugorna ska kvarstå oförändrade.

Vidare frågas hur ambulans- och hemtjänstpersonal, matleveranser mm ska ta sig in till personer som inte själva kan gå ner till entrén/ytterdörren och öppna (t ex på grund av sjukdom), om lägenhetsinnehavaren själv ska kunna öppna entrédörren från sin lägenhet, t ex med porttelefon eller liknande teknik, samt om det krävs datorvana eller smart mobiltelefon för att öppna från lägenheten. Svaren är att ambulans- och blåljuspersonal kommer att kunna öppna själva. När det gäller övriga besökare, inklusive hemtjänstpersonal, kommer lägenhetsinnehavaren att kunna öppna dörren från sin lägenhet med sin vanliga telefon genom att trycka in en viss siffra. Det behövs således ingen smart mobiltelefon och heller ingen datorvana.

 

Kompletterande presentation av föreslagen ny ordförande och ny internrevisor

Synpunkter har inkommit om att föreslagen ny ordförande och ny internrevisor bör presentera sig. Nedan finns presentationer av dessa:

 

Presentation av föreslagen ordförande: Olle Reichenberg

Olle har bott på Kevingeringen sedan 2004, och valdes in i föreningens styrelse 2019. Där har han framför allt arbetat med information och kommunikation. Olle har tidigare arbetat med just kommunikation i olika former, framför allt med webb och tryckt material. Vidare har han över 30 års erfarenhet av arbete i ideella föreningar och bolagsstyrelser. Olle är för närvarande direktionsordförande i ett kommunalförbund med inriktning mot sjukvård.

Som ordförande i föreningen hoppas Olle kunna hjälpa till inom framför allt kommunikation och juridik. I övrigt är hans ambition att få alla i styrelsen att aktivt bidra och känna delaktighet och engagemang i styrelsearbetet.

Olle bor tillsammans med sambo och två barn. Fritiden ägnas främst åt familj och vänner samt att läsa och promenera. Olle är även engagerad inom föreningslivet.

 

Presentation av föreslagen internrevisor: Maud Randel

Maud har i höst bott på Kevingeringen i tio år. Hon har en masters-examen från Cass Business School i London och har främst arbetat med inriktning marknadsföring och försäljning. Fram till sin pensionering drev hon under 20 år ett eget konsultbolag.

Hon har tidigare suttit i föreningens styrelse i sex år, varav fem som ordförande. De senaste två åren har hon ingått i valberedningen. Hon syns en hel del i området tillsammans med sin hund Honey.